Het Australische model van Theo Franken: genocide, apartheid, deportatie en assimilatie


(met dank aan Eric Hulsens voor de vertaling)

 Toen ik op mijn schermpje het niet te stuiten enthousiasme van Theo Franken voor het Australische immigratiemodel ontdekte, moest ik terugdenken aan een artikel dat ik onlangs gelezen had in het zwartboek van het kolonialisme, een bijdrage gewijd aan de ‘Aboriginals’ van dat continent ‘met grenzen’.[1] De auteur, Alastair Davidson, verklaart: ‘Australië heeft Zuid-Afrika opgevolgd als de meest reactionaire en meest racistische van alle vroegere Britse kolonies.[2] Een radicale uitspraak, maar één die onderbouwd is door een onweerlegbare historische, feitelijke en actuele bewijsvoering.



De Britse kolonisatie van dat uitgestrekte land is in 1788 begonnen met de grootschalige aanvoer van kolonisten en het begin van een systematisch vernietigingsproces van de oorspronkelijke bevolking. Om dat juridisch te legitimeren pasten de Britten het principe van de ‘terra nullius’ toe: land van niemand, onbewoond gebied, woestijn.[3] Dit is een fraai christelijk principe, in 1095 uitgevonden door paus Urbanus II om de veroveringen van de kruisvaarders in het Oosten te verantwoorden. Het heeft vaak dienst gedaan, o.a. voor de ‘juridische’ basis voor de verdeling van Afrika tussen de Europese machten op de Conferentie van Berlijn in 1885. En het vormt natuurlijk de grondslag voor de zionistische staat, met zijn slogan ‘Een land zonder volk voor een volk zonder land.’

Het grote voordeel van dit christelijke principe is dat het toestaat dat je doet wat je wilt, zonder enige limiet, met de volkeren die in het echte leven wonen en leven op dat ‘niemandsland’, en wel al lang voor de komst van de kolonisator die altijd wit is. De Britten hebben aan de spits gestaan van de inventiviteit op dit gebied: de kunst van de genocide in de volle breedte van het begrip.

Directe fysieke uitroeiing 

Om te beginnen moeten we ons herinneren dat ‘Australië eerst gekoloniseerd werd door dwangarbeiders (…) die de meerderheid van vijf kolonies vormden van de zes die in 1859 bestonden.’ Een bijzonder interessant feit als je denkt aan de aversie van Theo Franken en van onze politieke klasse voor de ‘criminele migranten’. In de Britse kolonisatie waren het niet de criminele migranten die met het vuile werk begonnen, maar wel migrerende criminelen, die precies naar ginder gestuurd werden omwille van hun zwaar juridisch verleden. In honderd jaar tijd werden bijna 150 000 gevangenen naar Australië gebracht.[4].
 ‘Deze boeven en moordenaars richtten een systeem van wilde repressie in, dat de norm werd.[5] Die norm omvat de vergiftiging van Aboriginals door lokaas met strychnine, het gebruik van hun hoofden als voetbal, de verkrachting van vrouwen, het laten voortslepen door een paard tot de dood volgde, massaslachtingen, aanslagen, enz.



Assimilatie, kinderroof en biologische selectie


Naast de rechtstreeks fysieke uitroeiing hebben de Britse kolonisten ook een proces van gedwongen assimilatie georganiseerd dat tot doel had de zwarte huidskleur van de autochtonen steeds meer te doen verdwijnen. De methode was eenvoudig: het volstond de kinderen weg te rukken van hun ouders, in het bijzonder de kinderen met gemengd bloed, en ze te plaatsen in families van kolonisten, waar ze natuurlijk gebruikt werden als huispersoneel of voor ander elementair werk. Men schat dat ‘vijftigduizend kinderen verplaatst werden in de loop van vijf generaties, d.w.z. tot in 1980’.[7]. Nog in het jaar 2000 weigerde de Australische justitie schadeloosstellingen toe te kennen, onder voorwendsel dat de moeder een akkoord over het vertrek van haar zoon had ‘ondertekend’.

 Apartheid


Net zoals de indianen van Amerika en van Canada werden de Aboriginals in reservaten geplaatst waar ze in grote aantallen stierven. Haast alle Aboriginals ‘werden beroofd van hun fundamentele rechten’ en ‘zowat alle aspecten van hun leven werden onder controle gebracht’, wat Alastair Davidson doet besluiten dat ‘de situatie een treffende gelijkenis vertoont met het regime dat de apartheid vijftig jaar later in Zuid-Afrika invoerde’.[8].

Massale opsluiting


Zoals dat het geval is met alle gekleurde minderheden in de koloniale samenlevingen is het aandeel van de Aboriginals in de gevangenis veel hoger dan het gemiddelde. Een Aboriginal heeft vandaag vijf keer meer kans om in de gevangenis te belanden dan een witte Australiër. Alastair Davidson acht het uitroeiingsbeleid nog steeds in gang ‘in 2000, met het ongewoon hoge aantal Aboriginals dat sterft terwijl ze gearresteerd zijn’. [9]

 Deportatie van wie zich verzet… naar de eilanden


Theo Franken heeft volkomen gelijk als hij stelt dat het onthaal van de migranten op de eilandjes voor de Australische kust goed georganiseerd is. Het gebruik van deze eilandjes is inderdaad een oude Britse traditie. Er werden reservaten ingericht op deze eilanden, die ook dienden voor het opsluiten van weerspannigen. ‘Vanaf 1926, als de kolonisten zich vestigen in Tasmanië, wordt de krijgswet er uitgeroepen om de opstanden van de 6000 Aboriginals neer te slaan. Ze werden gedeporteerd naar het eiland Flinders, waar ze massaal stierven van ziekten en honger, en ze konden nooit meer terugkeren naar hun eigen gronden.’[10]

Nee, dat is geen verleden tijd !


Ik hoor al stemmen opgaan die zeggen: ‘Maar dat is allemaal verleden tijd!’ Wel, dat is niet zo! Als de Australische premier in 2000 weigert verontschuldigingen aan te bieden voor de gestolen kinderen, wordt hij door 60% van de bevolking gesteund. Hij is afwezig als op 27 mei van datzelfde jaar een Dag van de verzoening gehouden wordt. Het zal nog acht jaar duren eer het woord ‘verontschuldiging’ van zijn lippen komt. Maar dat verandert niets aan het fundamentele uitgangspunt van de Australische samenleving, die over Australië stelt ‘dat het Britse volk er bezit van genomen heeft, en dat het volkomen in zijn recht was om dat te doen op grond van de goddelijke autoriteit’.[11]

De Australische samenleving is helemaal gefundeerd op het principe van de witte suprematie die zich het recht toe-eigent kinderen te roven en biologische selectie door te voeren, lage tewerkstelling op te leggen en al wie zich verzet op te sluiten, te deporteren of om te brengen. Door het Australische model te verdedigen neemt Theo Franken in feite het standpunt van de witte suprematisten over. In naam van de strijd tegen ‘het gevaar van extreem-rechts’ verkoopt hij ons de geciviliseerde Britse versie daarvan. In naam van zijn strijd voor ‘meer menselijkheid tegenover de migranten’ serveert hij ons opnieuw de koloniale versie van de deportatie naar de eilanden.

Ik draag dit artikel op aan het volk van de Aboriginals en, hier in België en elders, aan alle personen die mensen zonder papieren ontvangen, hen wat geld geven om te reizen, hen in staat stellen hun telefoon op te laden, hen een goede maaltijd aanbieden en onderdak voor de nacht, hen adviseren en gidsen naar een park of onder een brug en die voor deze werkelijk humane acties vervolgd worden door het gerecht.







[1] Marco Ferro, Le livre noir du colonialisme, XVIème –XXIème siècle : de l’extrémisme à la repentance, Hachette Littératures, Pluriel, Éditions Robert Laffont, 2003
[2] A.w. p. 124
[3] Idem p. 99
[4] http://lacontrehistoire.over-blog.com/botany-bay
[5] A.w. p.100
[6] A.w. p. 102
[7] A.w. p. 114
[8] A.w. p. 110
[9] A.w. p. 94
[10] http://lacontrehistoire.over-blog.com/botany-bay
[11] A.w. p. 101







Commentaires

Posts les plus consultés de ce blog

25 ans après la révolte des jeunes à Forest Première, deuxième, troisième génération, toujours la répression…

Le paradoxe Good move : un plan qui pénalise les plus pauvres et les quartiers où il y a le moins de voitures

La lutte contre le racisme passe par la lutte contre la guerre : la plate-forme du 24 mars me laisse sur ma faim